AUSTRIJSKA PULA
Autorica: Samanta Jadreško
Za danas smo pripremili „biciklistički“ dan, u sklopu kojeg Pulu istražujemo kao nekadašnju glavnu austrougarsku ratnu luku. Sve što je potrebno za ovaj izlet su bicikla i
košara sa namirnicama, možda i mali kišobran radi ugođaja i svakako, knjiga i
slike koje će nam pomoći.
Prije puta, valja nešto reći o tim prelijepim vremenima za
Pulu. Od izbora Pule za glavnu luku carsko-kraljevske mornarice, Pula je imala
nagli porast stanovništva. Najveći broj pridošlica naselio se u krugu staroga
grada. Nove pulske gradske četvrti nastale su radi izgradnje Arsenala i
povećanja stanovništva, radne snage. Najprije su se počela razvijati naselja u
blizini zidina Arsenala, četvrt Sv. Polikarpa i Monte Zaro. Četvrti Sv.
Polikarp i Zaro bile su odijeljene od stare gradske jezgre zidovima Arsenala i
današnjim Bulevarom. Carl Moering austrougarski vojskovođa, odlučio je razvitak
grada usmjeriti na Monte Paradiso, Verudu i Stoju. U razdoblju od 1881. – 1900.
broj stanovnika se udvostručio, sa 17.777 na 36.227. , a udvostručio se i broj
kuća, s 1244 na 2425. Dolaskom cara
Franje Josipa I. u Pulu 17. svibnja 1850., utvrđen je novi plan te se gradnja
Arsenala počinje odvijati u Puli. Smatra se da je tu odluku donio na prijedlog
viceadmirala, Danca Hansa Bircha Dahlerupa, pomorskog vojnog stratega i
organizatora.
Drugo proširenje grada zbilo se od 1875. do 1918. godine
dolaskom na vlast Ludovica Rizzija sina Nicolòe Rizzija. Razvoj grada bio je
usmjeren na izgradnju vodovoda, kanalizacije, popločenja ulica, izgradnju nove
ribarnice i natkrivenu stočnu tržnicu. Grad dobiva državnu i stručnu pučku
školu, rješava se pitanje vode izgradnjom novog vodovoda iz vodocrpilišta
Tivoli koji je imao vodospremu na Monte Ghiru. Bogati građani sele u vile, a
velike i atraktivne vile nicale su na Verudi, Valkanama i Stoji. Arsenalski
radnici su svoje skromne kuće gradili u nizu, u četvrtima danas poznatih naziva
Šijana, Monvidal, Kaštanjer i Gregovica. Probijanjem novih ulica izgrađeni su
stanovi za bogatu klijentelu s pogledom ma luku. Grad je vrvio životom, Pula je
brojala deset hotela, tri kavane, nekoliko pansiona, gostionica i restorana za
sve stanovnike. Gradonačelnik Rizzi dao
je izgraditi još i Zanatsku školu, Ženski licej te Narodnu školu u Šijani.
Poslužit ćemo se starom tramvajskom kartom Pule. Polazak s
Verude ispred obnovljene vile Emma ( 1898. g.), nekad u vlasništvu
kontraadmirala A. von Bertholda i supruge Emme. Prolazeći ulicom pored ville
zamišljati ću kako von Berthold zviždi u svoju zviždaljku kao najavu za svoj
dolazak, odnosno znak kuharu da stavi rižu u juhu.
Zadržati ćemo se na području Verude kako bi obišli neke vila
u ovoj četvrti. Inače, na području Verude ima 29 vila i kuća. Casa Trapp čiji je vlasnik bila obitelj Georga
Rittera von Trappa, austrougarskog podmorničara. Vilu okružuje veliki park,
smatran hortikulturalnim remekdjelom isplaniranim do najmanjeg detalja. Nakon
raspada Austro-Ugarske s obitelji seli u Salzburg gdje je osnovao pjevačku skupinu
poznatiju kao Trapp Familie. Film „Moje pjesme, moji snovi“ sigurno je svima
jako poznat.
Vila Keil, poznata rezidencija pod brdom „Monte Rizzi“ u
vlasništvu admirala F. Rittera von Keila. Vila kapetana Maximiliana Bissingena
von Nippenburga nedaleko je od Horthyjeve vile. Maximilian Bissingen und
Nippenburg radio je u Hidrografskom zavodu na Monte Zaru, pokopan je na
Mornaričkom groblju. Godine 1947., u vilu useljava obitelj poznatog pulskog
skladatelja Antonia Smareglie. Vila
Horthy bila je u vlasništvu najmlađeg kontraadmirala Miklos Nicolaus Horthy de
Nagybany. Horthy je bio vlasnik i vile Mertinz koja se nalazila u četvrti Sv.
Polikarpa, te stana u vili Munz. Vila Horthy jedna od najzanimljivijih vila u
Puli, zbog svojeg specifičnog šiljastog krova, visoke kule, vijenca i visećih
arkada nalukuje na dvorac. Vila Alfreda Pruckmullera i Carla Wullerstorfa –
Urbaira, prvi vlasnik vile bio je Alfred Pruckmueller, nažalost umro je prije
završetka vile. Vilu je kupio tršćanski barun Carl de Wuellerstorf-Urbair.
Nakon Drugoga svjetskog rata ona je postala državno vlasništvo. Danas se u njoj
nalazi Dom za djecu. Vila Matilde, prvi
vlasnici su Matilda i Franz Melischa, austrougarski časnik ratne mornarice iz
Pule. Vila im osmokutnu kulu, sličnu vili Veruda, ravnatelja Zvjezdarnice Emila
Herdliczke. Kasnije je u vili živjela poznata istarska obitelj Obrovac ( pok.
Ivan poznati slikar) i njegova kćer Tamara Obrovac. Vila Matilda meni je osobno
jako draga jer me tamo čuvala teta Ulika Obrovac. Vila Nora pripadala je dirigentu
Schmidtu (Dirigent mornaričkog orkestra). Pročelje je bilo posebno ukrašeno sa kulom
na jednom dijelu. Vila Mendelein izgrađena je 1903. godine.
Spuštamo se sadašnjom S krivinom prema Mornaričkom parku.
Prolazeći pored Palazzina, odnosno višestambenih zgrada nekada u vlasništvu
austrijskih časnika, podignutih tik do Mornaričkog parka u gradskoj četvrti sv.
Polikarpa. Četvrt sv. Polikarp trebala je postati novi grad ˝Neue Pola˝ (Nova
Pula). Mornarički park prvobitno nazvan park Sveti Polikarp, kasnije
preimenovan u park „Maksimilijana Ferdinanda“ (brata cara Franje Josipa I.),
koji je bio prvi zapovjednik austrijske ratne flote. U parku su zasađena stabla
koja su donosili časnici ratne mornarice iz dalekih krajeva. Godine 1876.
podignut je obelisk Ferdinandu (danas se on nalazi na Lidu- Piazza Pola). U
blizini se nalazi već spomenuta vila Martinz u Horthyvu vlasništvu gdje je
živio do 1905. godine. Vila je imala konjušnicu i park uređen u austrijskom
stilu, s malom fontanom i malom sjenicom.
U nastavku obilazimo današnjeg suda i kasarnu Rojc, odnosno Mornaričkogi sudi i zatvor, Mornaričke vojarne
i ostale zgrade. Zaslužan za izgradnju tih objekata bio je admiral Maximilian
Daublebsky von Sterneck, vojni zapovjednik luke, a zatim zapovjednik Arsenala.
Pokopan je u Puli, na Mornaričkom groblju, kasnije prebačen u kriptu Mornaričke
crkve (Gospe od Mora).
Četvrt Monte Zaro izgrađena je na istoimenom brdu. Do 1853. godine ovdje
se nalazila kružna utvrda Zaro s topovima, a kasnije su sagrađene dvije
mornaričke barake. Utvrda Zaro srušena je radi izgradnje Hidrografskog zavoda,
a u parku ispred zavoda podignut je spomenik admiralu Wilhelmu Tegetthoffu,
danas se spomenik nalazi u Grazu. Hidrografski zavod osnovan je po planu
viceadmirala Wilhelma von Tegetthoffakao. Hidrografski zavod c. i kr. Ratne mornarice, bila
je ustanova koja je služla kao sabiralište
za hidrografska pomagala (instrumente, pomorske karte i nautičke priručnike),
sabiralište stručno-znanstvene. Sastojao se od: zvjezdarnice s astronomskim,
meteorološkim, geomagnetskim i plimnim opservatorijem, spremištem nautičkih
instrumenata s mehaničkom radionicom, spremištem pomorskih karata i mornaričke
knjižnice. Hidrografski carski zavod (Hydrographisches Amt der k.u.k
Kriegsmarine) bio je pod ravnateljstvom Emila Kneusela - Herdliczeka. Emil
Herdliczek radio je s astronomom Johanom Palisom, koji je kasnije postao astronom svjetskoga
glasa i upravitelj astronomskog opservatorija u Beču. Zahvaljujući Johannu
Palisi otkriveno je 28 planetoida (od kojih je jednog nazvao „Polana“ po Puli).
U jednom dijelu zgrade bila je smještena prostorija namijenjena za Službu
točnog vremena. Kako bi se brodski kronometri uskladili s onima u Zvjezdarnici
bili su nužni vremenski signali, za koji je sve do 1875. označavao, točno u
podne, pucanj iz topa s lučkog patrolnog broda. U sklopu Hidrografskog zavoda
djelovala je C. i kr. mornarička knjižnica koja je bila središnja knjižnica
austrougarske mornarice. Danas je ostalo sačuvano 20.000 svezaka, dok je ostalo
preneseno u Beč te je knjižnica postala sastavni dio Sveučilišne knjižnice u
Puli, registrirana kao spomenik kulture Republike Hrvatske. Od 1997. preseljena
je u Dom hrvatskih branitelja u Puli – Marine Kasino. Danas imamo sačuvanu samo
jednu kupolu Zvjezdarnice. Na brdu su
podignute i stambene vile Haus Fucks i Haus Hubschmann (Villa Toscana). Do četvrti
se dolazilo iz dva smjera: uz zidine Arsenala i preko brda. Godine 1882.
izgradnjom palača nastale su stube prema Zvjezdarnici, Stube Jurine i Franine.
Spuštamo se stubama Jurine i Franine prema centru grada. Prolazimo
pored Ciscutijevog novog kazališta nazvanog Politeama Ciscutti. U njemu se nisu
održavale samo kazališne predstave, već razne zabavne, glazbene predstave, kino
predstave i slično. Godine 1893. osnovana je Družba sv. Ćirila i Metoda. Preko
puta kazališta nalazio se Grand Hotel Austria.
Put nas vodi prema Porta rati, gdje je pauza za kavu.
Na
sadašnjem trgu Porta rata nalazi se jedna od najljepših zgrada iz tog doba- Scrazinova
palača. Palača je sagrađena krajem 19.st., a u nju je 1891. preseljeno društvo
„Čitaonica“, kada je dr. Matko Laginja izabran za njezinog predsjednika.
Scrazin je u austrougarskoj ratnoj mornarici, po Mati Baloti, bio viši dočasnik
provijantske struke zadužen za opskrbu hranom i rukovanje spremištem hrane.
Prethodno se obogatio te je napustio mornaricu i postao liferant. Ovdje ćemo stati
na kavu sa Jamesom Joycem čiji se kip nalazi na terasi Caffe bara „Uliks“.
Očito mu klima ne odgovara jer je i dalje „zaleđen“, možda bi ga oraspoložio
sir pecorino.
Put nastavlja prema Giardinima. Na Giardinima su se nalazile kino dvorane, u to vrijeme Pula je
brojala 11 kina, koja su započela svoj rad 1904.g. kada je izgrađena prva
električna centrala. Pored današnje
glavne ljekarne, nalazila se tiskara Josipa Krmpotića. Krmpotić je bio pulski
nakladnik, objavio je dvije knjige na hrvatskom jeziku u kojima su na popularan
način, po uzoru na pjesme Andrije Kačića-Miošića, opjevana pomorska putovanja
austrougarskih brodova, a autori pjesama bili su mornari sudionici tih
putovanja. Prvi takav pisani „pomorski
ep“ objavljen je 1910. pod naslovom Putovanje N. V. B. Marije Terezije na Male
Antile i Kubu god. 1898. Objavljena je i knjižica Rat u Kini i putovanje N. V.
brodova Elisabeth i Aspern, te Spivao Ciril Pavelin Kaštel-Sućurca u kojem je
opisano sudjelovanje austrougarske Mornarice u gušenju Bokserskog ustanka u
Kini. Pjesme nemaju veću književnu vrijednost, ali su za pulsku kulturnu
prošlost važno svjedočanstvo vremena te su zanimljivo svjedočanstvo
hrvatsko-njemačke mješavine jezika kojima su se služili hrvatski mornari.
Spustit ćemo se Ciscuttijevom prema tržnici. Zgrada tržnice (
zatvorenog tipa), svečano je otvorena
18. listopada 1903. godine.
Upravo
su pri gradnji pulske tržnice po prvi put korišteni moderni materijali, željezo
i staklo. U podnožju tržnice s jedne strane se nalazila ribarnica, a s druge
ledara, dok je kat bio rezerviran za prodaju voća i povrća. Pored tržnice
nalazila se i vila Matijašević-Koch, sad je taj prostor terasa dvaju kafića.
Nastavljamo ulicom Sergejevaca prema Danteovom trgu. Godine 1867. počeo se stvarati Danteov trg
izgradnjom prve moderne pučke škole. Na trgu se nalazila obnovljena
srednjovjekovna crkva Sv. Marije od Milosrđa i kazalište. Na južnoj strani
izgrađena je zgrada pošte i policijskog povjereništva, i prva zgrada vatrogasne
službe. To sve je oplemenjeno fontanom na sredini trga. Tako je Danteov trg postao
drugi najvažniji prostor u gradu koji su nazivali Piazzale delle Scuole
Comunali i Piazza della Legna jer se nekad na prostoru ispred crkve prodavalo
drvo za ogrjev.
Ići ćemo dalje cestom prema Forumu, prolazeći pored De Villeovog uspona gdje je bila crkva Sv. Srca Isusova i
Marijina, a sad Sveta Srca.
U
ulicama stare jezgre nalazile su se ugostiteljske djelatnosti i trgovine, otvaralo
se sve više komercijalni i poslovni centar te su se počele graditi poslovne
zgrade, hoteli, dućani, gostionice, restorani, kavane i slično. Zbog otvaranja
uslužnih djelatnosti u prizemlju je došlo do razbijanja otvora, širenja
staklenih vitrine. Najviše takvih pothvata bilo je u ulici Sergijevaca, Forumu
i Kandlerovoj ulici. Forum je bio glavni trg, prvotno mjesto okupljanja građana,
mjesto kulta, razmjene, trgovine, sudstva i administrativnih djelatnosti.
U prizemlju zgrade kod Komunalne palače otvoren je prvi Caffè
Municipio. Kako je u Pulu dolazilo sve
više poslovnih ljudi i gostiju, sagrađeno je nekoliko hotela: Hotel Piccolo, Hotel
Moncenisio, Hotel Belvedere, Hotel ai Due Mori. Ostali hoteli u gradu bili su:
Central, Elisabeth, Miramar i De La Ville. Na Kapitolinskom trgu nalazila se
ribarnica i stara tržnica.
U današnjoj Kandlerovoj ulici nalazila se Palača Demartini ili „biser
Kandlerove“, jedna je od najljepših građevina Pule iz austrougarskog razdoblja,
izgrađena u venecijanskom stilu. Kandlerova ulica dobila je ime po arheologu i
povjesničaru Pietru Kandleru.
Godine 1862. izgrađena je Riva s molom Sv. Teodora ( sredina
riive). Na Rivi je izgrađena i zgrada Zapovjedništva vojnog stožera (na
njezinom mjestu se nalazila stara biskupija i krstionica iz 5. stoljeća s
baroknim zvonikom iz 18. stoljeća). Ranokršćansku baziliku – Katedralu nisu
dirali. Nešto dalje nalazi se srednja
škola popularnog naziva Lipa, dok se nekada ovdje nalazio Hotel Imperial.
Obići ćemo i Kaštel -fortifikacijsku
utvrdu. Austro – ugarska monarhija je zatekla
loše stanje obrambenog sustava. Zapuštenu mletačku utvrdu na vrhu pulskog
brežuljka Austrijanci su nazvali Hafenkastell. Car Ferdinand naredio je da se
obnovi utvrda i izgrade nova spremišta baruta, obnovi bunar i prokopa jarak s
podiznim mostom. Kroz stoljeća ona je prestala biti obrambena građevina te je
postala vojarna s pratećim sadržajima u funkciji promatračnice i telegrafa.
Osim nje u Puli se još nalazila utvrda Maksimilijan koja je srušena zbog širenja
kamenoloma tvornice cementa. Slijede: kružna utvrda na Verudeli- Monsival /
Bourguignon, kružna utvrda Casoni Vecchi koja se nalazi na Vidikovcu- Monte
Paradisu, na brdu Monvidal nalazi se potkovasta utvrda s dvoetažnim segmentnim tornjem
i unutarnjim kružnim dvorištem te prednjim dvorom. Na brdu Sv. Mihovil nalazi
se istoimena potkovasta utvrda koja je sagrađena na mjestu samostana i bazilike
Sv. Mihovila. Prema usmenoj predaji ovdje je boravio Dante Alighieri.
Obavezan obilazak kad smo već na Kaštelu je Vila Petinelli (
nazivana još i vila Maria ili hotel Central). Iz Vile se pružao pogled na
cijelu pulsku luku. Danas je u zgradi smještena Sveučilišna knjižnica.
Putem do Šijanske šume proći ćemo pored sadašnje Fine kuda
je nekad vozio tramvaj.
Na putu ćemo proći pored Amfiteatra u čijoj se blizini
nekada nalazio Hotel Elizabeta. Hotel se nalazio naTrgu Nimfej. Park šume
Šijana proteže se na oko 152 ha, bogata je raritetnim primjercima. Uz Šijansku šumu vezuje se priča kako su na
Veliki petak 1271. godine članove imućne pulske obitelji Castropola ubili
urotnici. Vjerni sluga uspio je spasiti samo muško dijete i smjestiti ga u
franjevački samostan, gdje je i odraslo. Kasnije je, u znak zahvalnosti, Šijanu
poklonio tom samostanu. Godine 1860. upravu nad šumom preuzima ratna mornarica
te šumu nazivaju Carska šuma (Kaiserwald). Služila je za odmor i rekreaciju
austrougarske vojske i gospode. U šumu se dolazilo: kočijama, automobilima,
biciklima. Godine 1886. u šijanskom perivoju, usred šume, otvoren je mađarski
drveni paviljon Silbergger.
Carska šuma biti će idealno mjesto za ručak iz torbe, bečka
šnicla u sendviču i čaša vina.
Povratak iz Šijanske šume prema gradu preko mosta. Godine
1850. počela je sanacija i nasipavanje voda u Valle del Ponte te regulacija pod
mostom Ponte della Febbre (Most groznice). Na kraju tog kanala nastao je mandrać.
U blizini sagrađen je željeznički kolodvor, čiji pravac nije povezivao dio do
Arsenala te su ubrzo sagradili još jedan kolosijek do Arsenala. Nasipavanjem mandraća došlo je i do izgradnje
Komunalnog parka (danas Park Franje Josipa I.), a kasnije je napravljen još
jedan krak željezničkog kolosijeka do skladišta hrane u Šijani. Razvojem
željeznice taj se prostor počeo popunjavati stambenim zgradama. Godine 1876.
završena je i željeznička pruga Divača – Pula, što je značilo početak spajanja
Pule s ostatkom Europe.
Probijanjem novih ulica, izgrađeni su stanovi za bogatu
klijentelu s pogledom na luku. Bile su to Ville Munz, dok je u njihovoj blizini
izgrađen jedan od najljepši hotel visoke kategorije Palace Hotel Riviera. Grand
Hotel Riviera ili Palast Hotel Riviera, bio
je najveći hotel izgrađen 1909. godine, gostima je pružao pogled na
cijelu luku. U hotelu se nalazila koncertna dvorana, frizerski salon, kavana i
drugi sadržaji. Privlačio je mnoge
poznate ličnosti iz tadašnjeg javnog života, te se u časopisu „Polaer Tagblatt“
nalazila posebna rubrika koja je izvještavala građanstvo o poznatim ličnostima
koje su odsjedale u hotelu. U blizini se sagradio lukobrana - Molo Elisabeth I.
Gat ili Molo Elisabeth, današnji Riječki gat, izgrađen je
1904. godine. Gat je dobio ime po carici Elisabeti I. zvanoj Sissi ( supruzi
cara Franje Josipa). Ime je dodijeljeno 30. listopada 1904. prilikom svečanosti
otkrivanja spomenika carici u obližnjem parku Valeria, pod Arenom.
Proći ćemo i pored
prvog pulskog kupališta, nazvanog Bagno Stengel, izgrađenog od drvene platforme
koja je značajna i radi prvog nautičkog društva Pietas Julia. Nautičko društvo
je uključivalo jedrenje i veslanje. Bagno polese osnovano je 1886., a sadržavala
je muške i ženske kabine, terase za ples, restoran i drugo. Velika
zainteresiranost za kupalište stvaralo je gužve, a i položaj na krajevima
brodogradilišta bio nepovoljan. Put ćemo nastaviti Rivom prema Arsenalu. Kamen temeljac za Arsenal postavljen je u nazočnosti
cara Franje Josipa, 9. prosinca 1856. godine. Nakon toga došlo je do
nasipavanja Pulskog zaljeva kako bi se stvorio prostor za izgradnju. Uz
izgradnju obale uređenje je krenulo i na otocima Sv. Florijan – Uljanik, Sv.
Petar, Sv. Katarina i Sv. Andrija. Otočić Uljanik postao industrijski gigant za
gradnju ratnih brodova austrougarske ratne mornarice. Gradili su se linijski
brodovi, fregate, topovnjače, torpiljarke i podmornice. Dovršen je i 1800 m dugačak arsenalski zid. Ovdje
su se nalazile radionica brodskih kovača, parna pilana, radionica brodskih
tesara i ostalo. Proizvodnja plina je započela unutar Arsenala za potrebe
industrijskog postrojenja.
Arsenal i otok bili su povezani mostom željezne
konstrukcije. Zgrade su bile osvijetljene plinom, a na otoku Uljaniku strujom.
Dvije godine nakon polaganja kamena temeljca, u nazočnosti cara Franje Josipa
I. porinut je prvi brod izgrađen u Arsenalu, linijski brod Kaiser. Početkom 1890. počinje serijska izgradnja
torpednih brodova te se smatra da je torpedo izumljen u Puli (a proizvodio se u
Rijeci), pa je došlo do izgradnje lakih brodova za torpedni napad, pogodnih za
obalu kakva je na istočnom Jadranu. Važan otočić bio je Sv. Andrija, gdje je
izgrađena snažna obrambena utvrda Franz. Između njega i otoka Sv. Katarine su
izgrađene prve hidroplanske postaje za spuštanje hidroaviona saonicama.
Nezaobilazna postaja je Vila Monai i Mornarički kasino
(Marine-Kasino)
Vila Monai bila je jedna od najpoznatijih austrougarskih
vila, izgrađena je blokovima istarskog kamena. U vili je bilo smješteno sjedište elitnog jahting
kluba K. u. k. Yacht-Geschwader, a kasnije se tu nalazila prva uprava gradskog
električnog tramvaja. Električni tramvaj u Puli svečano je otvaran 24. ožujka 1904. ispred Mornaričkog kasina.
Prvi krak išao je uz obalu do Sv. Polikarpa, a drugi uz Mornarički kasino preko
središta grada. Kasnije uveden krak išao je od Arene do Šijanske šume (Kaiserwald). Vagoni su
bili zatvorenog tipa, podijeljeni na prvi i drugi razred, a otvoreni za treći
razred. U vagonima je bilo ukupno 40 sjedećih i 16 stajaćih mjesta.
Preko puta vile nalazi se DHB, nekad zvan Mornarički kasino
(Marine-Kasino).
Mornarički
kasino bilo je središte kulturnog i
društvenog života časnika i službenika mornarice i njihovih obitelji. Izgrađen
na poticaj admirala Wilhelma von Tegetthoffa. Članovi kluba, osim mornaričkih
časnika, bili su još i svećenici, činovnici, pomorski umirovljenici i svi koji
su imali veze s mornaricom. Kako se godinama povećavao broj članova, godine
1913. izgradili su novu zgradu koja je imala koncertnu i plesnu dvoranu,
knjižnicu s dvije čitaonice, glazbenu sobu i prostorije Znanstvenog društva C.
i kr. mornarice. Na terasi Mornaričkog
kasina napravit ćemo pauza za čaj i kekse.
Nakon pauze, nastavlja se Bulevarom prema četvrti Sv.
Polikarp. Godine 1856. nasuprot glavnog ulaza u Arsenal, sagrađena je Mornarička
vojarna, za 1000 mornara (Marine Truppen Caserne). Na rubu vojarne podignuta je
manja bolnica koja je služila za bolesne radnike, a kasnije i Mala mornarička
vojarna. Nakon izgradnje Mornaričke bolnice, manja bolnica je pretvorena u
Mornaričku pučku gradsku školu.
Sveti Polikarpa nastao je isključivo radi rasterećenja stare
gradske jezgre Pule, njena funkcija je bila smještaj radnika iz Arsenala. Bila
je to najrazvijenija četvrt u Puli za vrijeme austrougarske vladavine. U
četvrti se nalazila Mornarička bolnica( K. u. k. Marinespital in Pola),
Mornaričko groblje, Mornarička crkva. Četvrt je imala zasebnu poštu, župni
ured, novu osnovnu školu s velikom dvoranom.
Mornarička crkva (Gospe od Mora) ili njemački Marinekirche,
izgrađena na uzvisini gradske četvrti Sv. Polikarpa. Kamen temeljac postavljen
je 1891. godine, čemu je prisustvovao i car Franjo Josip I. Voditelj radova bio
je barun Maksimilijan
von Sterneck Daublebsky, bio je zadužen za financijsku konstrukciju
izgradnje crkve za koju je utrošeno oko 100.000 kruna, od kojih je 5.000 dao osobno
car.
Mornarička bolnica izgrađena je 1861. godine za potrebe
austro-ugarske ratne mornarice. Tadašnje službeno ime bolnice bilo je K. u. k.
Marinespital in Pola, bila je namijenjena za skrb mornara, pripadnika kopnenih
vojnih jedinica, regruta, ali i polaznika Mornaričke strojarske škole te drugih
vojnih institucija. Kapetan Viktor Damaševski bio je njezin projektant.
Četvrt Stoja nadovezuje se na sv. Polikarp. Na Stoji su 1887. godine
izgrađene prve „Barake“, ukupno njih 12 komada, popularno nazvanih
„Max-barake“. Zgrade su imale od 16 do
24 stana. Danas je to Lussijeva ulica, a
stanovništvo ih i dalje naziva „barake“. Sanitarni čvorovi u Barakama su
ponekad bili u sklopu stanova, ponekada zajednički, u skromnijim kućama
nalazili su se u dvorištu, što je dovelo do razvijanja i otvaranja javnih i
privatnih kupelji, Marinebad.
Od Baraka nastavit ćemo prema Mornaričkome groblju, Ministarstvo
austro-ugarske mornarice otvorilo ga je 1862. godine. Groblje je trebalo
služiti samo za ukop austro-ugarskih vojnika i službenika te su za njegov
prostor austro-ugarske vlasti predvidjele 4.000 m² zemljišta. Od 2.
listopada 1862. počeli su i prvi ukopi. Od
Mornaričkoga groblja nastavljamo prema Valkanama, gdje se 1914. godine otvara
kupalište. Izgrađena je i kupališna zgrada suvremeno opremljena, u njoj su se
nalazile svlačionice, tuševi, terase, restorani, izvan samog kompleksa
skakaonice, površine za sunčanje i drugi sadržaji. Za korištenje kupališta
građani su morali imati posebne dozvole, dok su ratni časnici i njihove
obitelji mogli svakodnevno boraviti u kompleksu. Sportska rekreacija razvila se
otvaranjem nautičkog društva. Otvoreni su i brojni klubovi. Devet godina ranije
austrijska vojska je izgradila vojničko kupalište- Marine Schwimmschule, sa školom plivanja na
Stoji.
Naš izlet završava posjetom vile Idole. Vila Idola bila je izgrađena
na mjestu zabranjenom za gradnju, a dopuštenje je dalo Zapovjedništvo Lučkog
admiraliteta u Puli. O vili kruže razne priče, jedna je da je vilu izgradio
princ Rudolf, sin cara Franje Josipa I. i Elisabete I.. Druga priča govori da
je vila sagrađena za sina nadvojvode Karla Stephana. Treća govori da je vilu
izgradio Karl Stephan za svoju kćer udanu za Miecislava Pietruschog. Četvrta
govori da je vila pripadala princezi Eleonori i Alfonsu von Klossu. Princeza
Eleonora bila je kći austrougarskog admirala i nadvojvode Karla Stephana von
Habsburga i supruge Marie Therese koji su se nastanili u Puli, gdje je rođena
Eleonora.
Primjedbe
Objavi komentar