BERBERI: AUTOHTONI NAROD MAROKA

AUTORICA: Nikolina Lukić


Prije pet godina zaputila sam se na putovanje u Maroko te imala priliku istražiti fascinantnu kulturu Berbera dok sam posjećivala Atlas planine. Odlučili smo se otisnuti u nepoznatu zemlju, na strani kontinent, bez unaprijed rezerviranih tura, i moram priznati da smo doživjeli nevjerojatno divno vrijeme. U starom dijelu Marakeša, poznatoj kao Medina, lako smo mogli dogovoriti izlete i ture.
Moj prvi dojam o Marokancima, koji je stvoren kroz digitalne medije, bio je potpuno drugačiji od stvarnosti koju sam kasnije doživjela na tom putovanju. Marokanci su se pokazali kao topao, veseo i susretljiv narod, što me uistinu iznenadilo.
Ulaskom u prvu agenciju zatražili smo nekoliko izleta s lokalnim stanovnicima i među ponuđenima odabrali upravo onaj koji je kasnije postao nadahnuće za ovaj tekst. Naša posjeta Berberima, autohtonom narodu Sjeverne Afrike koji i danas čini velik dio stanovništva u Maroku, započela je iz Marrakeša.


Posjet maloj ruralnoj zajednici Sti Fadma u provinciji Al Haouz, smještenoj između planinskih masiva Jbel Tizal i Jbel Waougoulzat, odveo me do prekrasnih vodopada. Tri vodopada visoka 120 metara stvarala su spektakularnu sliku koju smo upijali nakon šetnje i lagane planinarenja, osvježujući se popularnim cijeđenim sokovima. Nastavljajući putovanje, stigla sam u skriveno selo istoga imena unutar Visokog Atlasa. Ovo slabo posjećeno područje obiluje malenim selima od blata, okruženim terasastim poljima i voćnjacima. Upoznala sam lokalne Berbere, pastoralne nomade, te me topla i skromna obitelj dočekala srdačno. Gospođa Fatma pripremila nam je poseban i tradicionalan kruh sličan tortilji od tanko razvučenog tijesta, koji smo svakodnevno jeli uz arganovo ulje. Njihova gostoljubivost potaknula me da se uključim u njihove svakodnevne aktivnosti, poput naučavanja pripreme čaja od mente koji se pije u ogromnim količinama.


Naš vodič, sam Berber iz te ruralne zajednice, ljubazno nas je ugostio kod svoje obitelji, pružajući nam uvid u život Berbera koji se značajno razlikuje od života Marokanaca i Arapa koji su okupirali Maroko. Berberi su nomadi, slobodnog duha, u kojima žene igraju važnu ulogu u obiteljskom životu.
Unatoč jezičnoj barijeri jer nitko osim našeg vodiča nije govorio engleski, dok mi nismo znali berberski, uspjeli smo uspostaviti laganu i prisnu komunikaciju, često se služeći gestama i mimikom.
Ovo putovanje duboko me približilo životu Berbera i ljepotama prirode Maroka, stvarajući uspomene koje će zauvijek oblikovati moja sjećanja.

Primjedbe

Popularni postovi